Методологічні засади розбудови системи внутрішнього забезпечення якості у вищих військових навчальних закладах

Автор(и)

  • Валентина Кравець Національна академія Служби Безпеки України

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2217.2023.55.12-19

Ключові слова:

методологічні концепції, система внутрішнього забезпечення якості, вищі військові навчальні заклади, нормативні документи, процедури, організаційно-функціональна структура

Анотація

В с т у п . Одним із актуальних завдань Концепції КМ України щодо трансформації системи військової освіти є забезпечення належної якості військової освіти з урахуванням стандартів НАТО. Не всі вищі військові навчальні заклади України завершили інституційне оформлення систем внутрішнього забезпечення якості, обов'язкове запровадження яких встановлено вимогами чинного законодавства України. Цей процес потребує подальшого вдосконалення і методичного забезпечення, що зумовлює необхідність дослідження методологічних засад розбудови системи внутрішнього
забезпечення якості у вищих військових навчальних закладах. Мета та завдання дослідження – визначити методологічні засади розбудови системи внутрішнього забезпечення якості у вищих військових навчальних закладах України з урахуванням сучасного досвіду вітчизняних закладів вищої освіти та стандартів якості НАТО.
М е т о д и . Використано теоретичний аналіз наукових публікацій з визначеної проблематики; статистичний аналіз даних; порівняльний аналіз законів України, нормативних документів Європейського простору вищої освіти, НАТО та закладів вищої освіти з питань забезпечення якості; узагальнення та синтез.
Р е з у л ь т а т и . Охарактеризовано поширені методологічні концепції розбудови системи внутрішнього забезпечення якості: ESG-2015, ISO 9001, модель досконалості EFQM. Обґрунтовано, що найбільш прийнятним методологічним підґрунтям для розбудови такої системи у вищих військових навчальних закладах є стандарти внутрішнього забезпечення якості ESG-2015 та стандарти системи управління якістю НАТО. За результатами порівняння цих стандартів, а також вимог законів України з питань якості освіти, встановлено їхню тотожність, на підставі чого запропоновано перелік процедур внутрішнього забезпечення якості для вищих військових навчальних закладів. Уточнено рівні структурної моделі системи внутрішнього забезпечення якості для вищих військових навчальних закладів.
В и с н о в к и . Встановлено, що структура системи внутрішнього забезпечення якості для вищих військових навчальних закладів принципово не відрізняється від моделі такої системи для будь-якого закладу вищої освіти в Україні, за винятком процедури щодо співробітництва з НАТО. Водночас реалізація у вищих військових навчальних закладах процедур, які стосуються забезпечення студентоцентричності та публічності, має особливості, які потребують подальшого наукового обґрунтування.

Посилання

Artamoshchenko, V. et al. (2022). Quality management in higher education in terms of sustainable development. International Journal for Quality Research, 16, 1107-1120. https://doi.org/10.24874/IJQR16.04-10

General Staff of the Armed Forces of Ukraine. (2021). Instructions on the organization and realization of professional military education courses (temporary) (Military guidance publication for military organizations and structures on the procedure for organizing and realizing professional military education courses dated July 28, 2021, No. 1909 НВГШ). https://nuou.org.ua/assets/documents/instruktsiia-kursiv-prof-osvity-211011.pdf [in Ukrainian].

Gozyk, A., & Shchegluk, D. (2018). Development of a model of the internal quality assurance system. In The experience of participation of Taras Shevchenko National University of Kyiv in the development of the quality assurance system of higher education in Ukraine (based on the materials of the QUAERE project (pp. 51-55). The Publishing and Polygraphic Center "Kyiv University". http://nmc.univ.kiev.ua/docs/Dosvid%20uchasti%20Kyyivskoho%20natsionalnoho%20universytetu%20imeni%20Tarasa%20Shevchenka%20v%20rozvytku%20systemy%20zabezpechennya%20yakosti%20vyshchoyi%20osvity%20v%20Ukrayini%20(za%20materialamy%20proektu%20QUAERE).pdf [in Ukrainian].

International Organization for Standardization, ISO. (2009-2019). The ISO Survey. https://www.iso.org/the-iso-survey.html

Kravets, V. (2023). Regarding the implementation of quality management systems on ISO 9001 standard in military higher educational

institutions. In I. Yevtushenko, M. Korchagin, V. Ponomaryov, & O. Garbuzov (Eds.), Current issues of ensuring the service and combat activity of the forces of the security and defense sector: (pp. 180-185). Institute for the Training of Legal Personnel for the Security Service of Ukraine of The Yaroslav Mudryi National Law University. [in Ukrainian].

Lukina, T. (2006). The quality of management personnel training as a basis for improving the quality of higher education in Ukraine. Higher education of Ukraine, 2006, 3, 136–142. https://lib.iitta.gov.ua/4050/1/Лукіна_Якість_підготовки_упр_кадрів.pdf [in Ukrainian].

Medvid, M. et al. (2020). Methodology for the development of the internal quality assurance system of a higher education institution, features of its procedures and measures in a military higher educational institution. Bulletin of The Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series "Pedagogical Sciences", 3, 226-235. https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/download/3949/4214 [in Ukrainian].

Nikolayenko, S. (2006). The quality of higher education in Ukraine – a look into the future. World of Finance, 3 (8), 7-22. http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/114/122 [in Ukrainian].

North Atlantic Treaty Organization, NATO. (2015). Bi-SC Education and Individual Training Directive (E&ITD) 075-007 (2015 September 10). https://www.coemed.org/files/Branches/DH/Files_01/Bi-SC_75-7_NEW.pdf

Schmuck, R. (2021). Comparison of the ESG Guidelines Used in the European Higher Education Sector with the Principles of the ISO 9001:2015 Quality Management Standard. Quality - Access to Success, 22, 87-92. https://www.researchgate.net/publication/345686085_Comparison_of_the_ESG_Guidelines_Used_in_the_European_Higher_Education_Sector_with_the_Principles_of_the_ISO_90012015_Quality_Management_Standard

Shabatina, N. (2020). Principles of designing a system of the quality guaranteeing in higher military education based on the experience of NATO member countries. Military education, 1 (41), 301-309. https://doi.org/10.33099/2617-1775/2020-01/301-309 [in Ukrainian].

State Statistics Service of Ukraine. (2020). Higher Education Institutions. https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/vuz_u.html [in Ukrainian].

United State Electronic Database on Education. (2022). Register of educational organizations: Higher Education Institutions. URL: https://registry.edbo.gov.ua/ [in Ukrainian].

Vorobyova, O. (2020). Education quality assurance system: Ukrainian experience. Current issues of humanitarian sciences, 29, 1, 259–264. https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/29.209322 [in Ukrainian].

Zelnytskyi, A. (2017). Higher military education: basics for ensuring and guaranteeing the quality of military specialists training. Proceedings of the National Aviation University, 10, 65-69. https://doi.org/10.18372/2411-264X.10.12484 [in Ukrainian].

Zelnytskyi, A., Zabolotnyi, O., & Vasiliev, A. (2021). Quality management of higher military education. In S. Salkutsan, L. Oliinyk, O. Koshlan, B. Gnes (Eds.), Theoretical and methodological basis of the internal assurance system of the quality of educational activity and the quality of higher education in Military HEIs. (pp. 26–32). The National Defence University of Ukraine named after Ivan Cherniakhovskyi. https://nuou.org.ua/assets/documents/mizhnauk-prak-semi-tmzsvzyodyvovvnz-2022.pdf#page=26 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

29-09-2023

Як цитувати

Кравець, В. (2023). Методологічні засади розбудови системи внутрішнього забезпечення якості у вищих військових навчальних закладах. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 55(3(55), 12–19. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2023.55.12-19

Номер

Розділ

Педагогіка