АУДИТ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ ЯК МЕХАНІЗМ ВПРОВАДЖЕННЯ СТАНДАРТІВ ОСВІТИ І ПІДГОТОВКИ НАТО В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Валентина Кравець Національна академія СБ України

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2217.2024.58.11-18

Ключові слова:

професійна військова освіта, забезпечення якості, інституційна акредитація НАТО, сертифікація курсів НАТО, аудит професійної військової освіти в Україні, досягнення сумісності

Анотація

Вступ . Пошук союзників у питаннях гарантування безпеки є запорукою існування України як незалежної держави. Створення умов для інтеграції у євроатлантичне безпекове середовище шляхом впровадження стандартів якості освіти і підготовки НАТО є одним з актуальних завдань системи військової освіти України. Метою цього дослідження є обґрунтування процедури аудиту професійної військової освіти як механізму впровадження стандартів якості НАТО в Україні.
Методи . Проаналізовано та узагальнено наукові публікації з визначеної проблематики, нормативні та правові акти України і НАТО. Емпіричні дані, які характеризують стан реалізації стандартів якості НАТО у сфері освіти і підготовки, отримано з Каталогу можливостей освіти та підготовки (ETOC), а також з офіційних вебсторінок навчальних закладів, діяльність яких пов'язана з НАТО. Для аналізу цих даних застосовано методи описової статистики. Пропозиції з унормування порядку проведення аудиту професійної військової освіти в Україні на засадах якості НАТО розроблено за допомогою діалектичного, формально-логічного та системно-структурного методів.
Результати . Встановлено, що реальні передумови для впровадження стандартів якості освіти і підготовки НАТО в Україні створено в 2022 р. шляхом виокремлення у вітчизняній системі військової освіти такої складової, як професійна військова освіта. Розкрито порядок сертифікації курсів у НАТО, структуру даних ETOC щодо акредитованих НАТО освітніх інституцій, завдяки чому визначено прийнятну для вищих військових навчальних закладів України модель системи внутрішнього забезпечення якості, що має дві складові: якість академічної освіти, яка відповідає національному законодавству, що ґрунтується на ESG; якість професійної військової освіти, яка відповідає стандартам якості НАТО. Запропоновано перепідготовку та підвищення кваліфікації військових фахівців в Україні проводити у формі курсів професійної військової освіти. Розроблено пропозиції з унормування порядку проведення аудиту професійної військової освіти в Україні на засадах якості НАТО.
Висновки . Метою запровадження стандартів гарантування якості освіти та підготовки в НАТО є забезпечення сумісності різноманітних навчальних закладів, пов'язаних з Альянсом. Проведення аудиту професійної військової освіти в Україні на засадах якості НАТО сприятиме запровадженню військовими навчальними закладами України сертифікованих НАТО курсів та розбудові сумісної з НАТО професійної військової освіти в Україні.

Посилання

AFA. (2022). Internal System of Quality Assurance. https://weblm.aos.sk/www/data/uploads/files/Kvalita/internal-system-of-quality-assurance.pdf

AFA. (2023). PMECs Internal System of Quality. https://weblm.aos.sk/www/data/uploads/files/Kvalita/pmecs-internal-system-of-quality.pdf

ETOC, Education and Training Opportunities Catalogue. (2024). ETOC Search. https://e-itep.act.nato.int/Guest/ETOCindex.aspx

Eurydice. (2024). Slovakia. Quality assurance in higher education. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-educationsystems/slovakia/quality-assurance-higher-education

Jacquemin, F., & Sulce, M. (Eds.). (2023). On the road to Training and Education. https://www.act.nato.int/wp-content/uploads/2023/05/ptec-brochureen-2021.pdf

Klachko, V., Bilyavets, S., Didenko, O., & Demyanyuk, Y. (2022). State, problems, and prospects of military education transformation in the context of NATO standards. Collection of Scientific Works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine: Series "Pedagogical Sciences", 28(1), 90–104 [in Ukrainian].

Krykun, V., & Artamoshchenko, V. (2020). Achievement of Interoperability of the Military Education System on the Basis of Quality:

National Requirements and NATO Standards. Specialized and Multidisciplinary Scientific Researches, 1, 125–128.

Ministry of Defense of Ukraine. (n.d.). Procedure for conducting institutional audit of professional military education in higher military

educational institutions (military educational units of higher educational institutions) [in Ukrainian]. https://www.mil.gov.ua/content/pdf/poriadok_inst_audit.pdf

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2019). Approval of the Procedure for Accreditation of Educational Programs for which the

preparation of higher education applicants is carried out (order dated 11.07.2019 № 977) [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text

Mirnenko, V., Artamoshchenko, V., & Paldunas, S. (2021). Institutional audit of professional military education: A way to quality assurance according to NATO standards. Civitas et Lex, 4(32), 7–21.

NAHEQA, National Agency for Higher Education Quality Assurance. (2023). Report on the quality of higher education in Ukraine, its

correspondence to the tasks of sustainable innovative development of society in 2022 [in Ukrainian]. https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/Доповідь-про-якість-вищої-освіти-в-Україні.pdf

NATO. (2014). MC 0458/3 NATO Education, Training, Exercises, and Evaluation (ETEE) Policy. https://www.coemed.org/files/Branches/DH/Files_01/MC0458-3-Final-NATO-EDUCATION,-TRAINING,-EXERCISES,-AND-EVALUATION-(ETEE)-POLICY-03-Sep-14.pdf

NATO. (2015). Bi-SC Education and Individual Training Directive (E&ITD) 075-007. https://www.coemed.org/files/Branches/DH/Files_01/BiSC_75-7_NEW.pdf

NATO QA Hub. (2024). NATO QA Programme Members. Retrieved March 31, 2024. https://qa.sidecloud.net/institutions

Novytskyi, H. (2012). Regarding the definition of the concept "national interests". Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series "Law", 20(1), 1, 173–176 [in Ukrainian].

Poltorak, S. (2018). Transformation of the Ukrainian military education system on the path to achieving NATO standards. Science and Defense, 2, 3–10 [in Ukrainian].

Rakhmanov, V. (2023). Ensuring the quality of higher military education and problems of professional military education development in Ukraine.

Military Education, 1(47), 242–253 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33099/2617-1775/2023-01/242-253

Shabatina, N. (2023). NATO standards for ensuring the quality of professional military education. Military Education, 1(47), 332–342 [in Ukrainian]. https://doi.org/0.33099/2617-1775/2023-01/332-342

Stechyshyn, V. (2020). What are the conclusions of experts of the Institutional Audit at the National Academy of Ground Forces. Army Inform [in Ukrainian]. https://armyinform.com.ua/2020/11/19/yaki-vysnovky-ekspertivinstytuczijnogo-audytu-v-naczionalnij-akademiyi-suhoputnyh-vijsk/

Syrotenko, A., & Artamoshchenko, V. (2021). Attainment of compatibility of military education and training of defense personnel on the basis of quality: National requirements and NATO standards. Science and Defense, 1, 48–52 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33099/2618-1614-2021-14-1-48-53

Talanova, Z. (2020). International, national, and institutional dimensions of implementing quality assessment mechanisms in higher education. In Analysis of leading domestic and foreign experience in assessing the quality of higher education in the conditions of European integration: analytical materials (pp. 24–52). Printeko [in Ukrainian].

Vavilova, N. (2023). Quality standards of professional military education in NATO military education institutions. Military Education, 1(47), 28–34 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33099/2617-1775/2023-01/28-34

##submission.downloads##

Опубліковано

12-06-2024

Як цитувати

Кравець, В. (2024). АУДИТ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ ЯК МЕХАНІЗМ ВПРОВАДЖЕННЯ СТАНДАРТІВ ОСВІТИ І ПІДГОТОВКИ НАТО В УКРАЇНІ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 58(2(58), 11–18. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2024.58.11-18

Номер

Розділ

Педагогіка