ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ЯК СКЛАДОВА ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА СУЧАСНОГО ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

Автор(и)

  • Ігор Пампуха Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Олександр Вовкотеча Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Микола Кубявка Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Кирило Пирогов Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2217.2024.58.19-31

Ключові слова:

освітнє середовище, mind maps, зетелькастен, опорні конспекти, методи викладання

Анотація

Вступ . Методики навчання у вищих військових навчальних закладах провідних країн світу сьогодні в основному спрямовані на розвиток індивідуальних якостей курсантів, зокрема на критичне мислення та відчуття відповідальності за свої дії. Під час навчання у більшості закладів використовують активні методи, щоб спонукати курсантів до творчого мислення та реалізації своїх здібностей на практиці. Для більшої ефективності у засвоєнні навчального матеріалу варто також використовувати методи, які направлені на запам'ятовування, зокрема інтелект-карти, опорні
конспекти, зетелькастен. Метою статті є визначення ефективних методів щодо засвоєння навчального матеріалу під час підготовки курсантів у вищих військових навчальних закладах.
Методи . Використано контент-аналіз наукової літератури, у якій описані методи покращення засвоєння навчального матеріалу; кількісні й якісні методи дослідження наукової літератури; системний аналіз практичної проблематики використання методів щодо покращення засвоєння матеріалу; системний підхід до вивчення методів щодо покращення засвоєння матеріалу; метод аналогій та порівняння для визначення найбільш ефективних методів щодо покращення засвоєння матеріалу.
Результати . Практичне спостереження за курсантами під час проведення тестувань показало, що вибір відповіді часто ґрунтується не на знанні матеріалу дисципліни, а на якихось інших міркуваннях. Повсюдне введення тестування сформувало у значної частини курсантів стійку мотивацію просто "скласти" дисципліну, що позначається і на рівні їхнього інтелектуального розвитку, і на рівні їхньої професійної підготовки. Нівелювати цю особливість можна
завдяки використанню інноваційних підходів щодо підвищення рівня засвоєння ними навчального матеріалу, а саме: методів інтелект-карт, зетелькастен, опорних конспектів, приклад використання яких наведено в роботі.
Висновки . Наразі лишаються не популяризованими підходи щодо підвищення рівня засвоєння навчального матеріалу, тобто такі методи навчання, які спрямовані не лише на спрощеність і доступність викладання дисциплін, а й на повноцінний зворотний зв'язок від осіб, що навчаються. Саме підходи щодо підвищення рівня засвоєння навчального матеріалу, що засновані на так званих інтелектуальних картках, картках пам'яті, опорних сигналах тощо, також мають бути застосованими серед загальноприйнятих методів та методик проведення занять.

Посилання

Bechmann, G., & Stehr, N. (2002). The legacy of Niklas Luhmann. Soc., 39, 67–75. https://doi.org/10.1007/BF02717531

Buzan, Tony. (2002). How to Mind Map. Thorsons.

Clear, David B. (2002). Zettelkasten – How One German Scholar Was So Freakishly Productive. https://writingcooperative.com/zettelkasten-howone-german-scholar-was-so-freakishly-productive-997e4e0ca125

Genova, L. (2023). Remember: The Science of Memory and the Art of Forgetting. #booklover [in Ukrainian].

Schmidt., Johannes F.K. (2013). Der Zettelkasten Niklas Luhmanns als Überraschungsgenerator. https://www.uni-bielefeld.de/soz/luhmann-archiv/pdf/jschmidt_zettelkasten-als-uberraschungsgenerator.pdf

Shatalov, V. (1989). The experiment continues. Pedagogy [In Russian].

Shevchenko, A.M., & Kucheriavyi, A.O. (Eds.). (2023). Methodological principles for conducting and planning training classes in higher military educational institutions and military educational units of higher education institutions, taking into account the experience of the leading countries of the world. MITSNUK [in Ukrainian]. https://mil.knu.ua/files/351_1419742457.pdf

Piolat, A., Olive, T., & Kellogg, R.T. (2005). Cognitive Effort during Note Taking. Applied Cognitive Psychology, 19(3), 291–312. https://sci-hub.st/10.1002/acp.1086.

##submission.downloads##

Опубліковано

12-06-2024

Як цитувати

Пампуха, І., Вовкотеча, О., Кубявка, М., & Пирогов, К. (2024). ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ЯК СКЛАДОВА ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА СУЧАСНОГО ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 58(2(58), 19–31. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2024.58.19-31

Номер

Розділ

Педагогіка