Індивідуальний імідж як соціальний феномен у зарубіжній психології

Автор(и)

  • Андрій Кучерявий Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2217.2024.60.26-30

Ключові слова:

імідж, індивідуально-психологічні особливості, міждисциплінарний феномен, особистість, професійно важливі та особистісні якості, соціальний феномен

Анотація

В с т у п . Актуальність створення цілісної теорії іміджу особистості усвідомлена як практиками, що працюють у цій проблемі, так і психологами, які прагнуть осмислити напрацьований матеріал, але водночас її основою частіше стають розрізнені поняття і факти, запозичені з різних психологічних теорій. Безсумнівно, в історії психології автори кожної нової теорії особистості, прагнучи наблизитися до розкриття найскладнішої проблеми психології – особистості та її розвитку, відкривають дедалі нові її реалії. Вирішуючи проблему зв'язку двох складних реалій "особистість" та "імідж", подальший аналіз спрямований на знаходження точок дотику, площин, що з'єднують ці два явища, і пошук найпродуктивнішого шляху створення теоретичної бази вивчення індивідуального іміджу. Мета – диференційнопсихологічний аналіз феномену індивідуального іміджу в зарубіжній психології.

М е т о д и . Контент-аналіз дозволив здійснити квантифікаційнійну обробку тексту з подальшою інтерпретацією отриманих результатів. Завдяки порівнянню вдалось виявити схожості та відмінності у поглядах вчених на сутність і природу феномену іміджу. Використання систематизації дозволило звести розрізнені знання про феномен іміджу в єдину наукову систему та встановити їхню єдність.

Р е з у л ь т а т и . Автори кожної нової теорії особистості, прагнучи наблизитися до розкриття найскладнішої проблеми психології – особистості та її розвитку, відкривають дедалі нові її реалії. Недолік наявних теорій особистості полягає в їхній однобічності, тож особистість пропонують розглядати як складне утворення, що має три реальності: біологічну, психологічну та соціальну, і кілька площин проекцій. Тому й існує безліч трактувань поняття іміджу, що є наслідком неісторичного, нецілісного і негенетичного розуміння особистості.

В и с н о в к и . Здійснено диференційно-психологічний аналіз індивідуального іміджу в зарубіжній психології як соціального феномену. Проаналізовано генезу поняття іміджу у світовій психологічній думці; розглянуто відмінності в семантичному наповненні поняття іміджу представниками різних наукових шкіл і течій у зарубіжній психології.

Посилання

Adler, A. (1930). Individual psychology. In C. Murchison (Ed.), Psychologies of 1930 (pp. 395–405). Clark University Press. https://doi.org/10.1037/11017-021

Allport, G.W. (1979). The Nature of prejudice. Addison-Wesley Pub. Co. Burns, R.B. (1979). The self-concept: Theory, measurement, development and behavior. Longman.

Horney, K. (2023). Our internal conflicts. A constructive theory of neurosis. Svarog [in Ukrainian].

Freud, A. (1993). Psychology of the Self and defence mechanisms. Pedagogika-Press [in Ukrainian].

James, William. (1950). The Principles of Psychology. Courier Corporation.

Jung, C. (2016). The Book of Aion. Essays on the Symbolism of the Self. Astrolabe [in Ukrainian].

Maslow, A.H. (1954). Motivation and personality. Harper.

Rogers, C.R. (1957). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 21, 95–103.

##submission.downloads##

Опубліковано

25-12-2024

Як цитувати

Кучерявий, А. (2024). Індивідуальний імідж як соціальний феномен у зарубіжній психології. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 60(4(60), 26–30. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2024.60.26-30

Номер

Розділ

Психологія