ТЕОРЕТИЧНО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ, ПІДТРИМКИ ТА ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ОСІБ, МОБІЛІЗОВАНИХ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ

Автор(и)

  • Юрій Гоман Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Андрій Беспалько Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Сергій Царюк Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.61.13-20

Ключові слова:

мотивація, військова служба, базова загальновійськова підготовка, військовослужбовець, воєнний стан

Анотація

У статті розглянуто основні підходи до розуміння та психологічної сутності мотивації, складники мотиваційної сфери особистості, мотивацію в процесі комунікації командира та підлеглого і як мотивація впливає на розвиток особистості; обговорено та запропоновано способи оптимального мотивування громадянина, мобілізованого на військову службу в умовах дії правового режиму воєнного стану. Результати проведеного теоретико-прикладного дослідження дають підстави стверджувати, що перед сучасною системою підготовки навчальних центрів Збройних сил України постає завдання з виховання ініціативного, соціально активного та вмотивованого захисника. Адже відомо, що висока успішність виконання професійних завдань базується не лише на професіоналізмі, а й на розвиненій системі самомотивування, усвідомленні власних мотивів та їхньої ідентифікації у кожного військовослужбовця. Формування мотивації до військової служби починається з усвідомлення того, що служба є основою для забезпечення миру й б езпеки нашої держави. Мотивація до служби має глибокі корені: любов до Батьківщини, повага до військової честі, прагнення бути частиною команди (сім'ї військовослужбовців), яка працює заради нашої майбутньої перемоги. Вона підтримується постійним професійним зростанням, наявністю ґрунтовних професійних знань, взаємоповагою та впевненістю у власних силах.

М е т о д и . У статті використано теоретичні методи, а саме: aнaлiзу, узагальнення, порівняння, cиcтeмaтизaцiї нaукoвиx джерел із проблеми дocлiджeння.

Р е з у л ь т а т и . За результатами проведеного дослідження визначено основні складники мотиваційної сфери особистості, розроблено рекомендації з формування, підтримки та підвищення мотивації осіб, які призвані за мобілізацією в умовах правового режиму воєнного стану та проходять базову загальновійськову підготовку.

В и с н о в к и . Мотивація мобілізованих на військову службу осіб – це комплексний процес, ускладнений багатьма факторами, особливо під час повномасштабного вторгнення та активної інформаційної кампанії противника, яка дискредитує українське суспільство та владу. Лише комплексний підхід до роботи з мобілізованими військовослужбовцями, урахування їхніх потреб та особливостей може стати каталізатором позитивних змін для всіх зацікавлених сторін, допомогти зруйнувати встановлені в суспільстві сталі негативні стереотипи та створити позитивні передумови для перемоги над ворогом.

Посилання

Berezhansky, A., & Grylyuk, S. (2024). How to remain yourself during and after the war. Practices of the psychophysical health of a soldier. Publishing house "SVAROG" [in Ukrainian].

General Staff of the Armed Forces of Ukraine (2024, January 17). Doctrine of military leadership in the Armed Forces of Ukraine (United defining publication OP 1-296). GUP General Staff of the Armed Forces of Ukraine [in Ukrainian]. https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2024/01/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%E2%84%962-.pdf

Kisil, Z. R., & Shvets, D. V. (2023). Motivation of human activity. ODUVS [in Ukrainian].

Klochkov, V. (Ed.). (2023). Organization of psychological training in the Armed Forces of Ukraine. Scientific and research center for humanitarian problems of the Armed Forces of Ukraine [in Ukrainian]. https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%9F%D0%9F-%D1%83-%D0%97%D0%A1%D0%A3-13.04.2023.pdf

Kokun, O. M., Lozinska, N. S., & Pishko, I. O. (2020). Workshop on the formation of stress resistance of military personnel to sudden changes in the combat situation. Scientific research center for humanitarian problems of the Armed Forces of Ukraine [in Ukrainian]. https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2022/12/%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D1%83%D0%BC-%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%D0%B9%D0%BA%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96.pdf

Maksymenko, S. D., Zlyvkov, V. L., & Kuzikova, S. B. (Eds.). (2015). Personality in development: psychological theory and practice. Publishing house of the Sumy State University of Political Science named after A. S. Makarenko [in Ukrainian].

Oliynyk, N. A., & Voitenko, S. M. (2020). Psychological features of sports activity. VNAU [in Ukrainian].

Romashina, L., & Kryshchuk, B. (2020). Mentoring as a process of forming military leaders – future reserve officers. Pedagogical Sciences: Theory, history, Innovative Technologies, 9(103), 248–259 [In Ukrainian].

Zanyuk, S. S. (2002). Psychology of motivation. Lybid [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

27-03-2025

Як цитувати

Гоман, Ю. ., Беспалько, А., & Царюк, С. (2025). ТЕОРЕТИЧНО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ, ПІДТРИМКИ ТА ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ОСІБ, МОБІЛІЗОВАНИХ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 61(1(61), 13–20. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.61.13-20

Номер

Розділ

Психологія