РЕЗУЛЬТАТИ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОГРАМИ КОРЕКЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Олена Миколайчук Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.61.46-53

Ключові слова:

програма корекції, превенція, вигорання, виснаження, психологічна стійкість, військовослужбовці

Анотація

В с т у п . Теоретико-методологічний аналіз свідчить про необхідність інтеграції профілактичних, адміністративних та особистісно орієнтованих заходів, спрямованих на зменшення впливу стресових факторів і підвищення загальної психологічної стійкості військовослужбовців. Корекція і профілактика професійного вигорання як багатовимірного конструкта, що комбінує у собі комплекс психоемоційних станів негативної модальності та деструктивно впливає на виконання військовослужбовцями професійних обов'язків, вимагає системного підходу. Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні й експериментальному дослідженні впливу програми корекції професійного вигорання на військовослужбовців Збройних сил України в умовах повномасштабного вторгнення.

М е т о д и . У дослідженні використано теоретичні (аналіз, порівняння, узагальнення, систематизація) та емпіричні методи (опитувальники для діагностики професійного вигорання – "Burnout Assessment Tool" (BAT) і "Діагностика професійного вигорання" ("Maslach Burnout Inventory"); опитувальники особистісних рис – україномовна адаптація англомовної методики О. Джона, Л. Наумана і С. Сото "Велика п'ятірка" ("Big Five Inventory"), "Діагностика ворожості" В. Кука, Д. Медлей, "Тріада темних рис особистості" ("Dark Triad")); методи математичної статистики.

Р е з у л ь т а т и . Проведено констатувальний експеримент щодо виявлення рівня сформованості та ступеня вираженості професійного вигорання комбатантів. Проаналізовано вплив психокорегувальної програми на формування / вияв синдрому професійного вигорання. Виявлено тісний взаємозв'язок між складниками професійного вигорання та особистісними рисами позитивної і негативної валентності, зміни яких впливають на психоемоційний стан і ментальне здоров'я комбатантів.

В и с н о в к и . Здійснено порівняльний аналіз показників професійного вигорання до і після впровадження програми. Виявлено динаміку змін в особистісних рисах, що свідчить про покращення психоемоційного стану респондентів. Доведено ефективність розробленої програми корекції професійного вигорання військовослужбовців Збройних сил України. Акцентовано увагу на необхідності впровадження програми у військові колективи з метою збалансування емоційного фону комбатантів, зменшення виявів професійного вигорання або його профілактику, що є довгостроковою інвестицією у професійну ефективність і ментальне здоров'я військовослужбовців.

Посилання

Ahola, K., Honkonen, T., Isometsä, E., Kalimo, R., Nykyri, E., Aromaa, A., & Lönnqvist, J. (2005). The relationship between job-related burnout and depressive disorders--results from the Finnish health 2000 Study. Journal of affective disorders, 88(1), 55–62. https://doi.org/10.1016/j.jad.2005.06.004

Bible. Modern Translation from hebrew and Greek. (2023). Ukrainian Bible Society [in Ukrainian].

Cherniss, C. (1992). Long-term consequences of burnout: An exploratory study. Journal of Organizational Behavior, 13(1), 1–11.

Cox, T., Griffiths, A. J., & Rial-Gonzalez, E. (2000). Research on workrelated stress. European Agency for Safety and health at Work, Office for Official Publications of the European Communities. http://agency.osha.eu.int/publications/reports/stress

Elkin, I., Shea, M. T., Watkins, J. T., Imber, S. D., Sotsky, S. M., Collins, J. F., Glass, D. R., Pilkonis, P. A., Leber, W. R., & Docherty, J. P. (1989). National Institute of Mental health Treatment of Depression Collaborative Research Program. General effectiveness of treatments. Archives of general psychiatry, 46(11), 971–983. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1989.01810110013002

Freudenberger, H. J. (1980). Burn-Out: The high Cost of high Achievement. Anchor Press.

Ipser, K. (1986). Mit Goethe in Italien, 1786-1986. Türmer.

Khairulin, O. M. (2015). Psychology of Professional Burnout in Military Personnel. TNEU [in Ukrainian]

Maksymenko, S. D., & Nosenko, E. L. (2008). Experimental Psychology. Center for Educational Literature [in Ukrainian].

Maslach, C., & Pines, A. (1979). Burnout: The loss of human caring. Experiencing Social Psychology, 246.

Osyka, O. V., & Osyka, K. S. (2016). Theory and Practice of Psychocorrectional Work. Slavyansk [in Ukrainian].

P'yankivska, L. V. (2018). Program for Psychological Prevention of Emotional Burnout Syndrome in Cadets. Komprint [in Ukrainian].

P'yankivska, L. V. (2019). Psychological Prevention of Emotional Burnout Syndrome in Cadets of higher Education Institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine [Diss. of PhD (Psychol.), Ivan Chernyakhovsky National University of Defense of Ukraine] [in Ukrainian].

Schmidt, A. (2012). Benediktinisches Leben: Bewährter Ausdruck und Paradigma verantwortlichen Umgang mit der Lebenszeit. In Dimensionen der Zeit. Die Entschleunigung unseres Lebens (p. 84).

Shakespeare, V. (1986). Sonnet 66. In D. Pavlychka (Transl.), Sonnets (p. 92). Dnipro [in Ukrainian].

Sutherland, V. J., & Cooper, C. L. (1990). Understanding stress: A psychological perspective for health professionals. Psychology and health Series. Chapman and hall.

##submission.downloads##

Опубліковано

27-03-2025

Як цитувати

Миколайчук, О. (2025). РЕЗУЛЬТАТИ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОГРАМИ КОРЕКЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 61(1(61), 46–53. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.61.46-53

Номер

Розділ

Психологія