СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ТЕОРІЇ ГЕНДЕРУ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.61.21-25Ключові слова:
теорія, концепція, стать, гендер, гендерна ідентичністьАнотація
В с т у п . Війна детермінує трансформаційні процеси в суспільстві. Російсько-українська війна не стала виключенням. Сьогодні ми спостерігаємо, як змінюються соціальні статуси та ролі чоловіків і жінок у військовій організації та суспільстві. Військова професія вже не є суто чоловічою. Багато українок виконують завдання в районі ведення бойових дій і, як наслідок, фіксуються зміни в гендерній ідентичності. Науковий аналіз таких трансформацій ще попереду. Метою статті є аналіз соціально-психологічних концепцій гендеру, розуміння яких дозволить глибше збагнути його природу й закладе основу переосмислення впливу російсько-української війни на гендерну ідентичність сучасних українців.
М е т о д и . У дослідженні було використано історичний і логічний методи пізнання.
Р е з у л ь т а т и . Проаналізовано окремі положення психологічних і соціальних концепцій гендеру в межах таких теорій: психодинамічної; соціального научіння; когнітивного розвитку; "нової теорії статі"; гендерної схеми; гендерної лінзи; гендерних відмінностей; соціальних ролей, а також моделі соціальних очікувань і концепції токенізму. Установлено, що формування гендерної ідентичності особистості є складним і багатогранним соціально-психологічним процесом (психодинамічна теорія). З'ясовано, що формування гендерної ідентичності особистості визначається її приналежністю до біологічної статі. Автори вказують на те, що гендерні відмінності не є вродженими, а формуються під впливом таких зовнішніх факторів, як виховання, навчання, підкріплення відповідної системи дій за певних норм і санкцій (теорії соціального научіння і когнітивного розвитку). Визначено, що провідну роль у формуванні гендерної ідентичності відіграють соціальні очікування, і це формування супроводжується процесами сегрегації та конвергенції, які виявляються у різних сферах життя людини (теорія "нової психології статі"). З'ясовано, що в сучасному суспільстві панують андроцентризм, гендерна поляризація і біологічний екзистенціалізм (теорія гендерної лінзи, або лінз культури).
В и с н о в к и . Проаналізовано відомі концепції гендеру, які належать до різних психологічних і соціологічних теорій, охарактеризовано його соціально-психологічну природу. Зокрема, розглянуто положення психодинамічної теорії, теорій соціального научіння, когнітивного розвитку, "нової теорії статі", гендерної схеми, гендерної лінзи, гендерних відмінностей, а також концепції токенізму. Розуміння сутності зазначених теорій сприятиме переосмисленню особливостей впливу наслідків російсько-української війни на формування та розвиток гендерної ідентичності сучасних українців.
Посилання
Adler, A. (2014). Understanding human Nature: The psychology of personality. Oneworld Publications (3rd ed.).
Bandura, A. (2023). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective on human Nature. Wiley (1st ed.).
Basyuk, L. B. (2018). The content of textbooks on Ukrainian literature for primary school students: gender aspect (second half of the 20th – beginning of the 21st century) [Dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences, Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko] [in Ukrainian].
Bem, S. L. (1981). Gender schema theory: A cognitive account of sex typing. Psychological Review, 88(4), 354–364. https://doi.org/10.1037/0033-295X.88.4.354
Bem, S. L. (1993). The lenses of gender: Transforming the debate on sexual inequality. Yale University Press.
Bondar, G. G. (2016). Conceptualization of the determination of gender inequality in Ukrainian society [Dissertation of Candidate of Sociology, Classical Private University] [in Ukrainian].
Dictionary – portal of the Ukrainian language and culture. (n. d.). Theory [in Ukrainian]. https://slovnyk.ua/index.php?swrd=теория
Eagly, A. H., & Carli, L. L. (1981). Sex of researcher and sex-typed communications as determinants of sex differences in influenceability: A metaanalysis of social influence studies. Psychological bulletin, 90(1), 1–20.
Eagly, A., & Steffen, V. J. (1984). Gender stereotypes stem from the distribution of men and women into social roles. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 735–754.
Ellis, L. (2015). The evolutionary neuroandrogenic theory of criminal behavior expanded. Aggression and Violent Behavior, 24, 61–74.
Encyclopedia of Modern Ukraine. (2014). Concept [in Ukrainian]. https://esu.com.ua/article-3256
Freud, S. (2024). Three Essays on the Theory of Sexuality. JollyJoy Books Pvt Ltd.
Jung, C. G. (2023). The Archetypes and the Collective Unconscious (Collected Works of C. G. Jung). Routledge (2nd ed.).
Kanter, R. M. (1977). Men And Women of The Corporation. Basic Books.
Kohlberg, L. (1963). The development of children's orientations toward a moral order: Sequence in the development of moral thought. What are morals? Vita humana, 6, 11–33.
Maccoby, E. E., & Jacklin, C. N. (1974). The psychology of sex differences. Stanford University Press (1st ed.).
Martsenyuk, T. (2021). Gender equality and non-discrimination in practice. Komora [in Ukrainian].
Nalyvayko, L. R., Hrytsay, I. O., Seryohina, S. G., Bodrova, I. I., Petryshyn, O. O., Bochkovy, O. V., Babanin, S. V., Drok, I. S., Garkusha, A. G., Rufanova, V. M., Kovalenko-Marchenkova, E. V., & Lebedeva, Yu. V. (2023). Internally displaced persons of Dnipropetrovsk region: a gender portrait. Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs [in Ukrainian].
Portnytska, N. (2024). Gender-based violence: psychosocial support for mental health. Buk-Druk [in Ukrainian].
Ryzhko, V. A. (1995). Concept as a form of scientific knowledge. Naukova Dumka [in Ukrainian].
Shcherban, T. (Ed.). (2024). Adolescent in conditions of war: psychosocial aspects, gender dimensions and adaptation strategies. RVV MSU. [in Ukrainian]. http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/11586/3/Adolescent_%20in_%20the%20_conditions_%20of_.pdf
Vavilova, N. V. (2016). Gender transformations in the Armed Forces of Ukraine (1991–2011) [Dissertation of Candidate of history, National University of Defense of Ukraine] [in Ukrainian].
Yarosh, O. B. (2013). Gender equality policy: global and domestic experience [Dissertation for Doctor of Political Science, Lesia Ukrainka Eastern European National University] [in Ukrainian].
Yuzva, L. (2024). Results of a sociological study. Knowledge, attitudes and practices regarding gender equality and gender-based violence in Poltava, Dnipropetrovsk and Donetsk regions. FOP: Gulyaeva V. M. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олена Кожедуб, Ольга Соколіна, Анна Левенець, Олександр Кульчицький

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://miljournals.knu.ua/index.php/visnuk/licensing_and_copyright