ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ ТА ВОЄННИХ НАПАДІВ: ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРИ

Автор(и)

  • Нігяр Насірова Бакинський державний університет

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.62.39-43

Ключові слова:

особистість дитини та підлітка, рівень тривожності, посттравматичний стресовий розлад, військові напади, війна

Анотація

В с т у п . За даними ЮНІСЕФ, 473 мільйони дітей нині живуть у країнах, що постраждали від війни або насильницьких конфліктів. Багато дітей змушені тікати зі своїх міст або країн у пошуках безпеки, причому численні випадки пов'язані з тривалим переміщенням або постійною втратою дому. Деякі стають сиротами або розлучаються з батьками й опікунами. Війна є масштабним лихом як для окремих осіб, так і для суспільства, і пов'язана з низкою негативних емоцій, таких як страх, тривога, паніка та хаос. Отже, вона чинить прямий вплив на психічне здоров'я. Війна та її поточні наслідки призводять до смерті, травм, хвороб, голоду, порушення розпорядку дня, розлуки з домом, роботою, школою чи районами, а також до серйозних економічних труднощів, що сприяє почуттю безпорадності та вразливості. Травматичні наслідки війни викликають як фізичні, так і психологічні проблеми, часто підривають основні моральні цінності. Іншими словами, цей досвід може мати довгострокові негативні наслідки для майбутнього людей. Діти й підлітки є одними з найбільш уразливих груп населення, які страждають від проблем психічного здоров'я під час нападів воєнного часу. Тому головною метою дослідження є вивчення цього питання шляхом огляду наукової літератури. Мета полягає в аналізі основних напрямів міжнародних досліджень і визначенні ключових психологічних проблем, з якими стикаються діти й підлітки в умовах воєнного часу, на основі огляду іноземних публікацій, що переважно присвячені молоді, яка постраждала від збройних конфліктів.

М е т о д и . Дослідження було проведено методом порівняльної критики через систематичний огляд літератури.

Р е з у л ь т а т и . Діти й підлітки є дуже вразливими групами під час війни та збройних конфліктів. Нестача чистої води та їжі, фізичні тортури, полон, тілесні ушкодження, напади, свідки вбивств і поранень, зґвалтування, а також безпосередній вплив обстрілів і вибухів – це лише деякі з травматичних переживань, яких діти можуть зазнати під час війни. Вплив насильства є найпоширенішим джерелом стресу для дітей під час збройних конфліктів. Однак діти також можуть стати винуватцями насильства, наприклад дітисолдати або терористи-смертники. Насильство щодо дітей, розлука з опікунами та вплив військових нападів призводять до підвищеного рівня тривожності, посттравматичного стресового розладу (ПТСР), гострих стресових реакцій і збільшують ризик довгострокових проблем із розвитком і психічним здоров'ям.

В и с н о в к и . Згідно із численними дослідженнями, проблеми розвитку та психічного здоров'я, які найчастіше спостерігаються у дітей в умовах війни та конфліктів, включають: тривогу, депресію, розлади сну, суїцидальні думки, посттравматичний стресовий розлад, тремор, запаморочення, постійні страхи, нав'язливі травматичні спогади, гнів, емоційний стрес, безнадію, соматичні симптоми, пов'язані зі стресом і психологічною травмою (напр. мігрень, нудота, проблеми зі шлунком), а також міжособистісну й подружню нестабільність, зловживання психоактивними речовинами й насильницьку поведінку.

Посилання

Altawil, M. A., El-Asam, A., & Khadaroo, A. (2023). Impact of chronic war trauma exposure on PTSD diagnosis from 2006–2021: a longitudinal study in Palestine. Middle East Current Psychiatry, 30(1), 14.

Aydın, N. (2014). Savaşın çocuklar üzerindeki pskolojik, sosyal ve kültürel etkileri. ÇOCUKLAR ve SAVAŞ. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği. 26-33. https://www.halksagligiokulu.org/Kitap/DownloadEBook/2abefabf-f8d1-433f-91e8-fb1a4b3771a0

Barron, I. G., Dyregrov, A., Abdallah, G., & Jindal-Snape, D. (2015). Complicated grief in Palestinian children and adolescents. Journal of Child and Adolescent Behavior, 3(3), 213.

Bennouna, C., Stark, L., & Wessells, M. G. (2020). Children and adolescents in conflict and displacement. Child, adolescent and family refugee mental health: A global perspective, 17–36.

Bryant, R. A., Nickerson, A., Creamer, M., O'Donnell, M., Forbes, D., Galatzer-Levy, I., & Silove, D. (2015). Trajectory of post-traumatic stress following traumatic injury: 6-year follow-up. The British journal of psychiatry, 206(5), 417–423.

Dyregrov, A., Gjestad, R., & Raundalen, M. (2002). Children exposed to warfare: A longitudinal study. Journal of traumatic stress, 15, 59–68.

El-Khodary, B., & Samara, M. (2020). The relationship between multiple exposures to violence and war trauma, and mental health and behavioural problems among Palestinian children and adolescents. European child & adolescent psychiatry, 29(5), 719–731.

Farajallah, I. (2022). Continuous traumatic stress in Palestine: The psychological effects of the occupation and chronic warfare on Palestinian children. World Social Psychiatry, 4(2), 112–120.

Hasanović, M., & Pajević, I. (2013). Religious moral beliefs inversely related to trauma experiences severity and depression severity among war veterans in Bosnia and Herzegovina. Journal of religion and health, 52, 730–739.

Hazer, L., & Gredebäck, G. (2023). The effects of war, displacement, and trauma on child development. Humanities and social sciences communications, 10(1), 1–19.

Khan, M. M., Hill, P. L., & O'Brien, C. (2023). Hope and healthy lifestyle behaviors in older adulthood. Aging & Mental Health, 27(7), 1436–1442.

Liabre, M. M., Hadi, F., La Greca, A. M., & Lai, B. S. (2015). Psychological distress in young adults exposed to war-related trauma in childhood. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 44(1), 169–180.

Merians, A. N., Spiller, T., Harpaz-Rotem, I., Krystal, J. H., & Pietrzak, R. H. (2023). Post-traumatic stress disorder. Medical Clinics, 107(1), 85–99.

Qeshta, A., & Samikon, S. A. (2021). The mediating role of job satisfaction on the effect of emotional intelligence of nurses in public hospitals in Gaza Strip on job burnout. European Journal of Business and Management, 13(12), 90–98.

Qeshta, H., Hawajri, A. M. A., & Thabet, A. M. (2019). The relationship between war trauma, PTSD, anxiety and depression among adolescents in the Gaza Strip. Health Science Journal, 13(1), 621.

Raitt, J. M., Thielman, S. B., Pfefferbaum, B., Narayanan, P., & North, C. S. (2021). Psychosocial effects on US government personnel of exposure to the 1998 terrorist attack on the US Embassy in Nairobi. Psychiatry, 84(2), 165–181.

Schnurr, P. P., Wachen, J. S., Green, B. L., & Kaltman, S. (2021). Trauma exposure, PTSD, and physical health. In M. J. Friedman, P. P. Schnurr, & T. M. Keane (Eds.). Handbook of PTSD: Science and practice (3rd ed., pp. 462–479). The Guilford Press.

Thabet, A. A., Elhelou, M., & Vostanis, P. (2017). Prevalence of PTSD, depression, and anxiety among orphaned children in the Gaza Strip. EC Paediatr, 5(6), 159–169.

Thabet, A. M., & Mona, M. (2017). The Relationship between PTSD, Anxiety, and Depression in Palestinian Children with Cancer and Mental Health of Mothers. International Journal of Cancer Biology and Clinical Oncology, 1, 19–27.

UNICEF. (2024). The State of the World's Children 2024. The future of childhood in a changing world. https://www.halksagligiokulu.org/https://www.unicef.org/reports/state-of-worlds-children/2024

Van Dusen, J. P., Tiamiyu, M. F., Kashdan, T. B., & Elhai, J. D. (2015). Gratitude, depression and PTSD: Assessment of structural relationships. Psychiatry research, 230(3), 867–870.

Warren, Z., Etcoff, N., Wood, B., Taylor, C., & Marci, C. D. (2009). Preservation of differences in social versus non-social positive affect in children exposed to war. The Journal of Positive Psychology, 4(3), 234–242.

World Health Organization. (2024). Injure and Violence. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/injuries-and-violence

Zaid, Z. A., & Aljasmi, N. A. (2024). Electronic recruitment of children in armed conflict: A legal analysis under international humanitarian law. Journal of Law and Sustainable Development, 12(4), e3534–e3534.

Zengin, N., Pınar, R., Akinci, A. C., & Yildiz, H. (2014). Psychometric properties of the self-efficacy for clinical evaluation scale in Turkish nursing students. Journal of clinical nursing, 23(7–8), 976–984.

##submission.downloads##

Опубліковано

27-06-2025

Як цитувати

Насірова N. (2025). ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ ТА ВОЄННИХ НАПАДІВ: ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРИ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 62(2(62), 39–43. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.62.39-43

Номер

Розділ

Психологія