ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ АДАПТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ДО СИМУЛЯЦІЙНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.62.32-38Ключові слова:
адаптаційний процес, внутрішні й зовнішні чинники, симуляційне обладнання, маніпуляції, адаптаційна діяльність, здобувачі, ефективність діяльності, індивідуально-психологічні характеристикиАнотація
В с т у п . Адаптаційний процес перебуває під одночасним і різноспрямованим впливом цілої низки як суб'єктивних, так і об'єктивних чинників. Одним з об'єктивних показників успішності адаптації є коректне виконання діяльності. У зв'язку із цим було досліджено й оцінено ефективність маніпуляцій, виконуваних із симуляційним обладнанням.
М е т о д и . У дослідженні було застосовано такі методи: авторську анкету для поглибленого оцінювання ставлення до навчання у симуляційному середовищі й особливостей міжособистісних стосунків у контексті навчання у ньому; методику "Домінуючий стан"; багаторівневий особистісний опитувальник "Адаптивність"; п'ятифакторний опитувальник особистості "BIG 5"; опитувальник "KON-2006"; тест мотивації до успіху та опитувальник "Мотивація до уникнення невдач".
Р е з у л ь т а т и . Виявлено такі особливості репрезентації ситуації навчання у симуляційному середовищі здобувачами. Основним чинником, що суттєво впливає на сприйняття навчання, є практичний досвід – здобувачі виокремлюють його важливість і визнають його роль в успішному опануванні навчання у симуляційному середовищі. Другим за вираженістю чинником є особливості конкретного симуляційного обладнання. Це означає, що здобувачі припускають, що зміни в системі взаємодії з викладачами можуть додатково розкрити потенціал навчання у симуляційному середовищі. Вони звертають увагу на важливість адаптації та поліпшення взаємодії з ними для оптимального використання навчальних можливостей. Третій чинник – особливості й обмеження взаємодії з тренажером. Можливості використання тренажерів і їхні обмеження можуть впливати на сприйняття та ефективність навчання у симуляційному середовищі здобувачів.
В и с н о в к и . На підставі результатів тематичного аналізу виокремлено п'ять тематичних блоків, що відображають аспекти когнітивної і ментальної репрезентації ситуації навчання у симуляційному середовищі: фізичний (технічний), психологічний і соціальний компоненти, а також позитивне й негативне ставлення. З урахуванням отриманих даних, що дозволили визначити специфічні стресори, пов'язані із симуляційним навчанням, заплановано подальше багатовимірне вивчення процесу адаптації та створення системи психологічного супроводу здобувачів.
Посилання
Au, M. L., Sao, L. M., Cheong, W., Wang, S. Ch., & Van, I. K. (2016). Nursing students' perception of high-fidelity simulation activity instead of clinical placement: A qualitative study. Nurse Education Today, 39, 16–21. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.01.015
Bezlutska, O. (2017). Psychological aspects of training cadets of Kherson State Maritime Academy to work in extreme conditions. Traektoriâ Nauki. Science International Electronic Scientific Journal, 3, 2, 1.7–1.11 [in Ukrainian]. https://pathofscience.org/index.php/ps/article/view/287
Crytzer, M. L. (2011). The effect of high-fidelity home health simulations on nursing students' clinical performance [Doctoral dissertation, Loyola University].
Furman, A. V. (2000). Psychodiagnostics of personal adaptability: a scientific publication. Ekonomichna Dumka [in Ukrainian]
Gerganov, L. D. (2013). Training and practical training of students and crew specialists in maritime educational institutions of Ukraine as a tool for navigation safety. Water Transport, 1, 114-118 [in Ukrainian].
Harris, S. R., Kemmerling, R. L., & North, M. M. (2002). Brief Virtual Reality Therapy for Public Speaking Anxiety. Cyber Psychology & Behavior, 5(6), 543–550.
Kokun, O. M. (2004). Optimisation of human adaptive capabilities in the psychophysiological support of activity [Doctoral dissertation, Kostiuk Institute of Psychology of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].
Korolchuk, V. M. (2011). Coping features of adaptive resources of personality stress resistance. Bulletin of the National Defence University of Ukraine, 1, 164-171 [in Ukrainian].
Kuzikova, S. B., & Shcherbak, T. I. (2023). Resilience as an adaptive resource of personality in the reality of life uncertainty. Slobozhanskyi naukovyi vestnik. Series: Psychology, 2, 24–29 [in Ukrainian]. https://journals.spu.sumy.ua/index.php/psy/issue/view/8/8
Lefterov, V. O. (2010). Psychological aspects of the problem of cadets' adaptation to the educational space [in Ukrainian]. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_23
Lombard, M., & Ditton, T. (1997). At the heart of it all: The concept of presence. Journal Of Computer-Mediated Communication, 3, 1–33.
McGaghie, W. C., Issenberg, S. B., Cohen, E. R., Barsuk, J. H., & Wayne, D. B. (2011). Does simulation-based medical education with deliberate practice yield better results than traditional clinical education? A metaanalytic comparative review of the evidence. Academic medicine, 86, 6, 706–711. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e318217e119
Pavlushenko, V. M. (2001). Specificity of the process of adaptation of military university students to pro-professional activity. Collection of scientific works, 18, part II, 292–296. NAPWU [in Ukrainian].
Pike, T., & O'Donnell, V. (2010). The impact of clinical simulation on learner self-efficacy in pre-registration nursing education. Nurse education today, 30, 5, 405–410. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.09.013
Rudov, B. A. (2002). Adaptation of junior cadets to studying in a higher military educational institution [Candidate of Pedagogical Sciences dissertation, Khmelnytskyi] [in Ukrainian].
Xu, H., & Liu, F. (2017). Measuring the Efficiency of Education and Technology via DEA approach: Implications on National Development. Social Science, 6(4), 136. https://doi.org/10.3390/socsci6040136
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Оксана Кравченко, Олександр Сафін, Наталія Мась

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://miljournals.knu.ua/index.php/visnuk/licensing_and_copyright