ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНІ ПАРАМЕТРИ ВІЙСЬКОВОГО ЛІДЕРСТВА

Автор(и)

  • Ігор Пампуха Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Віталій Лоза Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Олексій Сіроштан Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Сергій Собіщанський Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Наталя Філімонова Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.62.44-53

Ключові слова:

лідерство, військове лідерство, сила нервової системи, асоціативна пам'ять, оперативна пам'ять, інформаційне перевантаження

Анотація

В с т у п . Лідерство розглядається в межах різних теорій, як із погляду вроджених індивідуальних характеристик рис людини, так і властивостей, набутих нею внаслідок навчання і досвіду. Водночас дискусійним залишається питання психофізіологічних параметрів, які можуть бути в основі виявів лідерських якостей військовослужбовців. Статтю присвячено дослідженню військового лідерства з погляду індивідуальних психофізіологічних властивостей або характеристик у військовослужбовців.

М е т о д и . У дослідженні використано методи аналізу, порівняння, синтезу, узагальнення, систематизації досліджень закордонних і вітчизняних учених щодо поняття лідерства, особливостей військових лідерів, методів визначення наявності лідерських якостей та психологічних і психофізіологічних параметрів військовослужбовців, необхідних для формування лідера.

Р е з у л ь т а т и . Проведено комплексний аналіз поняття лідерства у військовій сфері. Запропоновано трирівневу структуру основних чинників становлення військового лідера. В основу трирівневої структури покладено властивості вроджених психофізіологічних особливостей центральної нервової системи людини, які визначають її можливості до розвитку лідерських якостей. Другий рівень характеризується набуттям військовослужбовцем атрибутів і компетенцій військового лідера під час навчання, де вроджені психофізіологічні характеристики обумовлюють вияви тих чи інших лідерських якостей. Третій рівень відображає чинники військового середовища, які можуть сприяти розвитку лідерських якостей військовослужбовця. За результатами проведеного аналізу основними психофізіологічними характеристиками лідерства у військових фахівців пропонується визначати силу нервової системи, функціональну рухливість нервових процесів, стан візуальної та вербальної оперативної пам'яті, асоціативної пам'яті, а також здатність протистояти інформаційному перевантаженню.

В и с н о в к и . Поряд з іншими індивідуальними й освітніми характеристиками запропоновано психофізіологічні параметри як частину психофізіологічного портрета військового лідера тактичної ланки. Зважаючи на те, що психофізіологічні параметри є об'єктивними показниками, вважаємо доречним зосередити експериментальний фокус на подальшому їх вивченні.

Посилання

Aidane, S. (2011). Managing projects with the brain in mind: the neuroscience of leadership. https://www.pmi.org/learning/library/managingprojects-neuroscience-leadership-6276

American Military University. (n/d). Neuroleadership. Online Graduate Certificate in Neuroleadership. https://www.amu.apus.edu/online-certificateprograms/graduate-certificate-in-neuroleadership/

Basner, M. et al. (2015). Moore Development and Validation of the Cognition Test Battery for Spaceflight. Aerospace Medicine and Human Performance, 86 (11), 942-952. https://asma.kglmeridian.com/view/journals/amhp/86/11/article-p942.xml

Basner, M. et al. (2015). Moore Development and Validation of the Cognition Test Battery for Spaceflight. Aerospace Medicine and Human Performance, 86(11), 942–952. https://asma.kglmeridian.com/view/journals/amhp/86/11/article-p942.xml

Bates, C. (2010). The Battle of Cognition Against the Tyranny of Information Overload. https://www.researchgate.net/publication/235091512_The_Battle_of_Cognition_Against_the_Tyranny_of_Information_Overload

Bawden, D., & Robinson, L. (2008). The dark side of information: overload, anxiety and other paradoxes and pathologies. Journal of Information Science, 35(2), 180–191. https://doi.org/10.1177/0165551508095781

Bawden, D., & Robinson, L. (2021). Information Overload: An Overview. Oxford. https://doi.org/10.17613/n4b2-1w48

Beard, S. M., (2021). The concept of neuroleadership scarf domain theory on the self-efficacy and emotional intelligence of executive leadership. https://www.proquest.com/docview/2587167121

Bourne, L. E., & Yaroush, R. A. (2003). Stress and cognition: A cognitive psychological perspective. https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20040034070/downloads/20040034070.pdf

Boyko, O. V. (2020). Theory and methodology of forming leadership competence of officers of the Armed Forces of Ukraine. Zhytomyr [in Ukrainian].

Brunye, T., Beaudoin, M., Feltman, K., Heaton, K., McKinley, R., Vartanian, O., Tangney, J., Erp, J., Vergin, A., Merla, A., & Whittaker, A. (2020). Neuroenhancement in Military Personnel. Conceptual and Methodological Promises and Challenges. https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/AD1159590.pdf

Dong, H., Koerts, J., Pijnenborg, G., Scherbaum, N., Müller, B., & Fuermaier, A. (2023). Cognitive Underperformance in a Mixed Neuropsychiatric Sample at Diagnostic Evaluation of Adult ADHD. Journal of clinical medicine, 12(21), 1–22. https://doi.org/10.3390/jcm12216926

Fievez, F., Derosiere, G., Verbruggen, F., & Duque, J. (2022). Post-error Slowing Reflects the Joint Impact of Adaptive and Maladaptive Processes During Decision Making. Frontiers in human neuroscience, 16, 1–12. https://doi.org/10.3389/fnhum.2022.864590

Filimonova, N. B. (2000). Computer express method for determining the psychophysiological state of a person. Health culture as a subject of education (pp. 204-209). Kherson State Pedagogical University [in Ukrainian].

Filimonova, N. B., & Vitkovska? G. (2011). Electrical activity of the male brain during testing of working memory for non-verbal stimuli of increased complexity. Bulletin of the Kyiv University. Series: Problems of regulation of physiological functions, 14, 30–33 [in Ukrainian]. https://bio.visnyk.knu.ua/libraryFiles/downloadPublic/8

Filimonova, N. B., Kutsenko, T. V., & Makarchuk, M. Yu. (2006). Peculiarities of processing visual verbal and nonverbal information in human working memory. Physics of Life, 14(2), 75–86 [in Ukrainian].

Filimonova, N., Makarchuk, M., Miroshnyk, T., & Kachurina, K. (2009). The relationship between associative and working memory indicators in women and men. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Biology Series, 54, 6–10 [in Ukrainian]. https://bio.visnyk.knu.ua/libraryFiles/downloadPublic/23

Forman, B. M. (2023). Leadership strategies to address information overload and never-ending email messages. https://www.proquest.com/openview/b103c68dc95dc9065ddd4b7ca9395332/1?cbl=18750&diss=y&pq-origsite=gscholar

Frese, M., & Keith, N. (2015). Action Errors, Error Management, and Learning in Organizations. Annual Review of Psychology, 66(1), 661–687.

Horlings, T., Lindelauf, R., & Rietjens, S. (2022). Battling information overload in military intelligence & security organisations. https://www.degruyter.com/document/doi/10.24415/9789400604537-014/html

Judge, T. A., & Bono, J. E. (2000). Five-factor model of personality and transformational leadership. Journal of Applied Psychology, 85(5), 751–765. https://doi.org/10.1037/0021-9010.85.5.751

Kazakevich, O. I. (2020). Modern probabilistic approaches to leadership and their implementation in higher education institutions. Bulletin of Alfred Nobel University. Series: Pedagogy and Psychology, 19(1), 43–50 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32342/2522-4115-2020-1-19-5

King, A. J., Johnson, D. D., & Vugt, M. V. (2009). The Origins and Evolution of Leadership. Current Biology, 19(19), 911–916. https://doi.org/10.1016/j.cub.2009.07.027.

Kloek, A., Brouwer, M., Schmand, B., Tanck, M., & Beek, D. (2020). Longterm neurologic and cognitive outcome and quality of life in adults after pneumococcal meningitis. Clinical microbiology and infection, 26(10), 1361–1367. https://doi.org/10.1016/j.cmi.2020.01.020

Kokun, O. M. (2012). Psychological structure of leadership qualities of a future officer. Bulletin of the National University of Defense of Ukraine, 29(4), 170–174 [in Ukrainian]. https://core.ac.uk/download/pdf/19596298.pdf

Kokun, O. M., Pishko, I. O., & Lozinska, N. S. (2013). Quantitative assessment of the level of development of leadership qualities of cadets. Bulletin of the National University of Defense of Ukraine, 35(4), 222–226 [in Ukrainian]. https://surl.li/twamii

Lehrer, J. (2009). How We Decide.

Loch, F., Berge, A., Ferrauti. A., Meyer, T., Pfeiffer, M., & Kellmann, M. (2020). Acute Effects of Mental Recovery Strategies After a Mentally Fatiguing Task. Frontiers in psychology, 11, 1–13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.558856

Main Personnel Directorate of the General Staff of the Armed Forces of Ukraine. (2024). Doctrine of military leadership in the Armed Forces of Ukraine. Military publication OP 1-296. GUP GSh ASU [in Ukrainian]. https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2024/01/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%E2%84%962-.pdf

Makarchuk, M. Yu., Filimonova, N. B., & Pampukha, I. V. (2024). Threecomponent system for determining the state of the central nervous system and human cognitive functions. Physiological Journal, 70(5), 61–62 [in Ukrainian]. https://fz.kiev.ua/journals/2024_V.70/5S/Fzh-5S__2024.pdf

Makarchuk, M. Yu., Trushyna, V. A., Filimonova, N. B., Chikina L. V., Fedorchuk, S. V., Plaksiy, Y. S., & Mamilov, S. O. (2007). Assessment of human ability to perform tasks of increasing complexity. Physics of Life, 15(2), 66-72 [in Ukrainian].

Makarenko, N. V. (1991). Psychophysiological functions of a person and operator work [in Ukrainian]. Memo for a serviceman during preparation for combat and in combat. (n/d) [in Ukrainian]. https://www.mil.gov.ua/content/pdf/combattraining_.pdf

Military Institute of Taras Shevchenko National University of Kyiv. (2024, April 25). The updated Captains' Training School began for the first time at the Military Institute [in Ukrainian]. https://mil.knu.ua/ua/news/1/view/1488-uviyskovomu-instituti-vpershe-rozpochavsya-onovleniy-vishkil-kapitaniv

Mitlosh, A. V. (2007). Psychological analysis of leadership talent of members of youth public associations [Author's dissertation Candidate of Psychology, Institute of Psychology named after G. S. Kostyuk, Academy of Sciences of Ukraine] [in Ukrainian]. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/aref/20081124039192

Podkovka, O. I., Makarchuk, M. Y., Filimonova, N. B., Pampuha, I. V., Nikiforov, M. M., Loza, V. M., & Kravchenko, K. O. (2024). Peculiarities of the age-related changes in the organization of brain activity of the servicemen, which determine the functional motility of nervous processes. Fiziologichnyi Zhurnal, 70(5), 11-19. https://fz.kiev.ua/journals/2024_V.70/5/Fzh-5-2024-11-19.pdf

Podkovka, O. I., Makarchuk, M. Yu., & Filimonova, N. B. (2023). Neuropsychophysiological assessment of visual working memory in radar station operators and subjects of other military specialties. Physiological Journal, 69(6), 22–32 [in Ukrainian]. https://fz.kiev.ua/journals/2023_V.69/6/Fz-69-6-22-32.pdf

Podkovka, O. I., Makarchuk, M. Yu., Filimonova, N. B., Pampukha, N. B., & Nikiforov, M. M. (2022). Neurophysiological mechanisms of simple sensorimotor reaction in military personnel of different ages. Bulletin of the Bohdan Khmelnytskyi National University of Cherkasy. Series: Biological Sciences, 1, 63-73 [in Ukrainian]. https://bio-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4649/4903

Prinzel, L. J. (2002). Research on hazardous states of awareness and physiological factors in aerospace operatlons. https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20020039536/downloads/20020039536.pdf

Prończuk, M., Trybek, G., Terbalyan, A., Markowski, J., Pilch, J., Krzysztofik, M., Kostrzewa, M., Mostowik, A., & Maszczyk, A. (2023). The Effects of EEG Biofeedback Training on Visual Reaction Time in Judo Athletes. Journal of human kinetics, 27(89), 247–258. https://doi.org/10.5114/jhk/174272

Rock, D. (2009a). Your Brain at Work: Strategies for Overcoming Distraction, Regaining Focus and Working Smarter All Day Long. http://scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2835200

Rock, D. (2009b). Managing with the brain in mind. Strategy+ business. https://www.strategy-business.com/article/09306

Ruiz-Rodríguez, R., Ortiz-de-Urbina-Criado, M., & Ravina-Ripoll, R. (2023). Neuroleadership: a new way for happiness management. Humanities & social sciences communications, 10(139), 1–14. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01642-w

Schmidt, J., Fritz, M., & Weisbrod, M. (2023). Relevance of neurocognition in chronic pain syndrome: a systematic and methodical approach. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 45(9), 874–889.

Schuhfried psychometrics for you. (n/da). The Vienna Test System. https://www.schuhfried.com/en/vienna-test-system/about-the-vienna-testsytsem/

Schuhfried psychometrics for you. (n/db). Aptitude tests for military personnel. https://www.schuhfried.com/en/military/

Smith, J., Gavrilets, S., Mulder, M., Hooper, P., Mouden, C., Nettle, D., Hauert, C., Hill, K., Perry, S., Pusey, A., Vugt, M., & Smith, E. (2015). Leadership in Mammalian Societies: Emergence, Distribution, Power, and Payoff. Trends in Ecology & Evolution, 31(1), 54–66. https://doi.org/10.1016/j.tree.2015.09.013

Sobchyshyn, O. (2021). Leadership qualities of future military personnel of Ukraine in the 21st century. Politeness. Humanitas, 6, 58–67 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.6.9

Speier, C., Valacich, S., & Vessey, I. (1999). The influence of task interruption on individual decision making: An information overload perspective. Decision Sciences, 30(2), 337–360.

Stepanyuk, Ya. (2020). Leadership on the battlefield: a study of military leadership in Ukraine [in Ukrainian]. https://uculeadership.com.ua/blog/doslidzhennya/liderstvo-na-poli-boyu-doslidzhennya-vijskovogo-liderstva-vukrayini/

Swenson, R. S. (2006). Review of Clinical and Functional Neuroscience. Dartmouth Medical School.

Today's Military. (n/d). ASVAB test. https://www.todaysmilitary.com/joining-eligibility/asvab-test

Tungare, M. (2009). Mental Workload in Personal Information Management: Understanding PIM Practices Across Multiple Devices. [Dissertation Thesis for PhD, Virginia Polytechnic Institute]. https://vtechworks.lib.vt.edu/server/api/core/bitstreams/47b0d1ab-785d-4b65-9d42-573e56255e9b/content

Williams, C. A. (2014). Integrating neuroscience and leadership in U.S. graduate management curricula. [Dissertation Thesis for PhD, Walden University]. https://www.proquest.com/openview/0c4ff75f4360d96288cb87ff826ac6e1/1?cbl=18750&pq-origsite=gscholar

Zahraie, M., Alaedini, F., Payandemehr, P., Saadat, S., Sotoodehnia, M., & Bahreini, M. (2021). The influence of shift work on the psychomotor capabilities of emergency medicine residents. Journal of the American College of Emergency Physicians open, 2(6), 1–8. https://doi.org/10.1002/emp2.12601

Zur, B. H., & Breznitz, S. J. (1981). The effects of time pressure on risky choice behavior. Acta Psychologica, 47, 89–104. https://cris.haifa.ac.il/en/publications/the-effect-of-time-pressure-on-risky-choice-behavior

##submission.downloads##

Опубліковано

27-06-2025

Як цитувати

Пампуха, І., Лоза, В., Сіроштан, О., Собіщанський, С., & Філімонова, Н. (2025). ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНІ ПАРАМЕТРИ ВІЙСЬКОВОГО ЛІДЕРСТВА. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 62(2(62), 44–53. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2025.62.44-53

Номер

Розділ

Психологія