МЕТОДИКА ОПТИМІЗАЦІЇ ПАРАМЕТРІВ СТРАТЕГІЇ РЕГЛАМЕНТОВАНОГО ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ВІЙСЬКОВОЇ ТЕХНІКИ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2519-481X/2023/81-01Ключові слова:
технічне обслуговування, об'єкт військової техніки, регламентоване обслуговування військової техніки, витрати на вартість військової технікиАнотація
Складні технічні об'єкти у суспільстві мають виключно важливе значення. Такі об'єкти належать до класу відновлюваних об'єктів тривалого багаторазового застосування. Вони, як правило, є дорогими та потребують значних витрат на їх експлуатацію. Для забезпечення необхідного рівня безвідмовності в процесі їх експлуатації зазвичай проводиться технічне обслуговування (ТО), суть якого полягає у своєчасній запобіжній заміні елементів, що знаходяться в стані перед відмовою, що дуже важливо для об'єктів військової техніки.
Характерною особливістю складних технічних об'єктів спеціального призначення (військової техніки) є наявність у їхньому складі великої кількості (десятки, сотні тисяч) різнотипних комплектуючих елементів, що мають різний рівень надійності, різні закономірності процесів їхнього зносу та старіння. Ця особливість потребує більш тонкого підходу до організації та планування ТО у процесі експлуатації (військової техніки).
Проблема полягає в тому, що при розробці таких об'єктів військової техніки всі питання, пов'язані з ремонтопридатністю та технічним обслуговуванням, повинні вирішуватися вже на ранніх етапах проектування об'єкта. Якщо не передбачити заздалегідь необхідні апаратні та програмні засоби вбудованого контролю технічного стану (ТЗ) об'єкта, не розробити і не вбудувати в об'єкт технологію проведення ТО, то реалізувати в майбутньому можливий виграш у безвідмовності об'єкта за рахунок проведення ТО не вдасться. Оскільки всі ці питання повинні вирішуватися на етапі створення об'єкта (коли об'єкта ще немає), необхідні математичні моделі процесу ТО, за допомогою яких можна було б прорахувати можливий виграш у рівні безвідмовності об'єкта за рахунок проведення ТО, оцінити необхідні вартісні витрати. Потім на підставі таких розрахунків прийняти рішення про необхідність проведення ТО для цього типу об'єктів і, якщо таке рішення прийнято, розробити структуру системи ТО, вибрати найбільш прийнятну стратегію ТО, визначити її оптимальні параметри.
У роботі проводиться дослідження впливу коефіцієнта варіації на величину оптимального рівня технічного обслуговування.
Також у роботі підтверджується загальне міркування у тому, що менше величина коефіцієнта варіації випадкової напрацювання до відмови обслуговуваних елементів, то більшим має бути оптимальне значення рівня ТО.