РОЗВ’ЯЗАННЯ МУЛЬТИМОДАЛЬНОЇ ТРАНСПОРТНОЇ ЗАДАЧІ З УРАХУВАННЯМ ОБМЕЖЕНЬ ЛОГІСТИЧНИХ ПОКАЗНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2519-481X/2024/83-05Ключові слова:
військова логістика, мультимодальна транспортна задача, симплекс-метод, цільова функція, обмеження, план перевезеньАнотація
Здійснення військових перевезень усіма видами транспорту передбачає планування, управління, розгортання транспортних комунікацій, розподіл та підготовку видів транспорту, організацію перевезення військ і транспортування військового майна, евакуацію поранених та хворих, пошкодженого озброєння і військової техніки, трофейного майна. В результаті цих дій має бути вирішене питання своєчасної доставки матеріально-технічних засобів з найменшими витратами.
Для вирішення задачі раціонального розподілу доставки матеріально-технічних засобів в умовах оперативного переміщення пунктів зберігання та споживачів, зміни маршрутів постачання та виду транспортних засобів доставки, пропонується розв’язання мультимодальної (трьохіндексної біпланарної) транспортної задачі з урахуванням обмежень логістичних показників: час постачання; наявна вантажопідйомність транспортних засобів різних видів та загальна вартість перевезень. Введення додаткових обмежень в трьохіндексну біпланарну транспортну задачу перетворює її в задачу лінійного програмування загального вигляду. Представлено математичну постановку трьохіндексної транспортної задачі з додатковими логістичними обмеженнями. Надано форму представлення вихідних даних у вигляді розширених транспортних таблиць вартостей перевезень та витрат часу на перевезення вантажів. Показано зручний спосіб розв’язання такої задачі симплекс-методом в надбудові «Пошук розв’язання» табличного процесору Microsoft Excel.
В статті наводяться результати розв’язання мультимодальної транспортної задачі з логістичними обмеженнями в табличному процесорі Microsoft Excel на прикладі доставки матеріально-технічних засобів трьома видами транспорту (автомобільним, залізничним; річковим) з урахуванням обмежень за часом та вартістю доставки. У прикладі застосовані умовні вихідні дані щодо доставки вантажів з трьох міст (пунктів зберігання) до трьох інших міст (пунктів споживання) в межах України.