ОПТИМІЗАЦІЯ ПАРАМЕТРІВ СТРАТЕГІЇ ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ «ПО СТАНУ» З ПОСТІЙНОЮ ПЕРІОДИЧНІСТЮ КОНТРОЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2519-481X/2022/76-09Ключові слова:
технічне обслуговування, фактичний технічний стан, оптимізація параметрів стратегії, контроль технічного стануАнотація
У цій статті проводиться оптимізація параметрів стратегії технічного обслуговування «за станом» з постійною періодичністю контролю. У процесі експлуатації складних технічних об'єктів, зазвичай, проводиться технічне обслуговування (ТО) підтримки необхідного рівня безвідмовності об'єкта. Відомо, що найефективнішим принципом організації ТО є «ТО станом» (ТОС), відповідно до яким операції ТО проводяться лише тому випадку, якщо цього вимагає фактичний технічний стан (ТС) об'єкта. Для того, щоб у процесі експлуатації була можливість визначати фактичний ТС об'єкта, необхідно ще на етапі його створення розробити та вбудувати в об'єкт засоби для вимірювання параметрів, що визначаються найбільш ненадійних елементів. Для цього розробнику необхідні математичні моделі, за допомогою яких можна було б оцінити очікувані витрати на вбудовування засобів вимірювання та очікуваний виграш від проведення ТО у процесі експлуатації об'єкта.
В даний час відсутні задовільні моделі, що дають змогу отримувати такі оцінки. У цій статті зроблено спробу частково заповнити цю прогалину – запропоновано моделі, що дозволяють прогнозувати показники надійності та вартості експлуатації об'єкта з урахуванням ТГС. У статті також розроблено методики, що дають змогу визначати оптимальні параметри різних стратегій ТО.
Проблема полягає в тому, що при розробці таких об'єктів усі питання, пов'язані з ремонтопридатністю та технічним обслуговуванням, повинні вирішуватися вже на ранніх етапах проектування об'єкта. Якщо не передбачити заздалегідь необхідні апаратні та програмні засоби вбудованого контролю технічного стану (ТС) об'єкта, не розробити і не вбудувати в об'єкт технологію проведення ТО, то реалізувати в майбутньому можливий виграш у безвідмовності об'єкта за рахунок проведення ТО не вдасться. Оскільки всі ці питання повинні вирішуватися на етапі створення об'єкта (коли об'єкта ще немає), необхідні математичні моделі процесу ТО, за допомогою яких можна було б прорахувати можливий виграш у рівні безвідмовності об'єкта за рахунок проведення ТО, оцінити необхідні вартісні витрати. Потім на підставі таких розрахунків прийняти рішення про необхідність проведення ТО для цього типу об'єктів і, якщо таке рішення прийнято, розробити структуру системи ТО, вибрати найбільш прийнятну стратегію ТО, визначити її оптимальні параметри.